Горєлова О.В.
Вчитель початкових класів
ФОРМУВАННЯ
МАТЕМАТИЧНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ У ВИМІРІ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ
Анотація. Тези
аналізують використання різноманітних навчальних стратегій під час опанування
табличних випадків множення. Акцентується увага на пріоритетному завданні
вчителя: забезпечити не лише міцне відтворення таблиць, але й сформувати чітке
розуміння обчислювальної логіки. Додатково вивчається роль таблиці множення як
інструменту для формування навичок застосування математики на практиці.
Ключові слова. Таблиця
множення, зазубрювання, систематичність, етапи, методи та прийоми, типові
помилки.
Актуальність проблеми. Філософія Нової української школи зміщує
фокус з пасивного накопичення інформації на розвиток компетентностей: знання
розглядаються як інструмент, який учні повинні вміти активно застосовувати. У
контексті математики це означає, що учні повинні вільно оперувати додаванням,
відніманням, множенням та діленням, як усно, так і письмово.
Для учнів із добре розвиненою
механічною пам'яттю вивчення табличного множення та ділення зазвичай базується
на багаторазовому повторенні, що є успішним. Водночас, школярі, у яких домінує
образна чи емоційна пам'ять, часто стикаються з труднощами та демотивацією при
спробах такого механічного зазубрювання.
Таблиця множення є не просто механічним запам'ятовуванням числових
комбінацій, а ключовим фундаментом для всіх наступних розділів математики. Її
ґрунтовне засвоєння критично важливе для розвитку логічного мислення,
тренування пам'яті та формування базового розуміння таких дій, як ділення та
дроби. [2] Основна
мета — не лише запам'ятати результати, а й сформувати розуміння сутності
множення як багаторазового додавання.
Вивчення методик засвоєння табличного множення і ділення завжди було в
центрі уваги початкової освіти. Значний внесок у цю сферу зробили такі
педагоги-методисти, як М. В. Богданович, Н.О. Будна, Н. П. Листопад, Г. П.
Лишенко, С. О. Скворцова, О. В. Онопрієнко та інші.
У рамках дисертаційних досліджень значний внесок у вивчення цієї
проблематики зробили такі науковці, як Ф.В. Варегіна, В.С. Кравченко, Н.Ф.
Скрипченко, Л.А. Сухіна, Т.О. Фадєєва та низка інших авторів. Огляд
літературних джерел свідчить про глибоку розробленість цієї проблеми та
наявність різних підходів до її вирішення.
Принципи та етапи навчання
Для ефективного старту необхідно
використовувати базові приклади, достатньо зрозумілі для того, щоб учні одразу
побачили, в чому полягає сутність (зміст) математичної дії, наприклад,
"скільки буде, якщо взяти по 3 яблука 4 рази?". Вивчення має
відбуватись поетапно:
v Підготовчий
етап: Ознайомлення з поняттям множення як суми однакових
доданків. Використання наочних матеріалів (палички, кубики, малюнки).
v Основний
етап: Послідовне вивчення множення на 2, 3, 4 тощо.
Використання різних методів для запам'ятовування, таких як пісні, вірші, рими.
v Етап
закріплення: Виконання різноманітних завдань,
розв'язання прикладів і задач, ігри, що допомагають закріпити знання.
«Для засвоєння таблиці множення використовують такі типи завдань:
завдання, які виконуються з безпосереднім використанням таблиці множення;
вправи на відтворення таблиці множення; вправи на використання знань табличних
результатів та завдання на складання і розв'язування задач.[1]»
Методи та прийоми навчання
v Наочно-практичний
метод: Використання малюнків, іграшок, лічильних паличок.
Наприклад, щоб показати, що 2⋅4=8,
можна викласти 2 групи по 4 предмети. Створення візуальних асоціацій, схем або
малюнків, що допомагають запам'ятати результати множення. Наприклад, можна
асоціювати 8⋅8
з візерунком "павутинки".
«При вивченні
табличного множення дуже важливо створювати у свідомості учнів так звані опорні
пункти, на основі яких потім легше засвоювати всі наступні (до них відносять 5⋅2, 6⋅2, 7⋅2, 8⋅2, 9⋅2, 6⋅3, 4⋅5, 6⋅6, 5⋅5, 4⋅4, 7⋅7, 8⋅8, 9⋅9 тощо). [3]»
v Ігровий
метод: Використання дидактичних ігор ("Математичне
лото", "Хто швидше?"). Змагальний елемент мотивує дітей.
v Мнемонічні
прийоми: Запам'ятовування за допомогою асоціацій, віршів або
римованих правил. Наприклад, правило множення на 9 можна запам'ятати за
допомогою пальців.
v Інтерактивні
технології: Використання комп'ютерних програм та
онлайн-тренажерів для інтерактивного вивчення. Відповідно до
інструктивно-методичних рекомендацій МОН при вивченні математики доцільно
використовувати застосунок «Вивчаю - не чекаю». [4]
Типові помилки та шляхи їх подолання
Найбільш
поширені помилки:
v Механічне
зазубрювання: Діти запам'ятовують, але не розуміють
суті. Щоб цього уникнути, варто частіше використовувати наочність.
v Відсутність
систематичності: Нерегулярні заняття призводять до
швидкого забування матеріалу. Необхідно щоденно повторювати таблицю.
v Невміння
застосовувати на практиці: Важливо навчити дітей бачити
приклади множення в реальному житті, розв'язуючи задачі, наприклад:
"Скільки ніг у трьох котиків?"
Опанування табличного множення буде ефективним лише за умови
комплексного застосування наочності, ігрових елементів та систематизації
повторення. Ця методика забезпечує довготривалі знання і водночас стимулює
позитивне сприйняття математики.
Література
1.
Богданович, М., Козак, М. та Король, Я. 2008р. Методика викладання математики в
початкових класах. 3-є вид. Тернопіль: Навчальна книга –Богдан. C.167.
2.
Загальні питання методики
початкового навчання
математики. URL:
http://lpk.ucoz.ua/Matematika/lekciji_zmetodiki_navch.matem..pdf
3.
Міжпредметні зв’язки математики.
Завдання математики. URL: https://studfile.net/preview/5458930/.[Дата
звернення 04.02.2021].Сілков,
В. та Сілкова,
Е. 2017р.
4.
Про інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів / інтегрованих
курсів у закладах загальної середньої освіти у 2025/2026 навчальному році. URL:
https://mon.gov.ua/npa/pro-instruktyvno-metodychni-rekomendatsii-shchodo-vykladannia-navchalnykh-predmetiv-intehrovanykh-kursiv-u-zakladakh-zahalnoi-serednoi-osvity-u-20252026-navchalnomu-rotsi
Немає коментарів:
Дописати коментар